Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.11.2011 22:21 - СЕНЗАЦИОННИ РАЗКРИТИЯ НА "АНАЛИЗА": РАКИЯТА Е ИЗОБРЕТЕНА ОТ ДРЕВНИТЕ БЪЛГАРИ
Автор: shtaparov Категория: Политика   
Прочетен: 32703 Коментари: 51 Гласове:
97

Последна промяна: 08.03.2012 18:52

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
              СЕНЗАЦИОННИ РАЗКРИТИЯ НА "АНАЛИЗА": РАКИЯТА       
                НАИСТИНА Е ИЗОБРЕТЕНА ОТ ДРЕВНИТЕ БЪЛГАРИ


     Уважаеми читатели,тъй като оригиналната статия,която подготвях от близо 2 месеца и публикувах днес в 07,00 ч., мистериозно изчезна от блога ми между 09.30 и 10.00 ч.,вместо нея публикувам тази по-малка статия,която е съкратен и леко променен вариант на първата и е предназначена да я замести. Постепенно,с течение на времето ще наваксвам и ще допълвам онова,което трябваше да бъде написано и ще дописвам части от увода или заключението,докато статията бъде приведена в първоначалния й завършен вид:

     Ракията е вид силна алкохолна напитка,употребявана от много векове по нашите земи. У нас тя е успяла да си извоюва такава голяма популярност,че е изместила в немалка степен вниманието на пиещите към себе си,подбивайки отдавна утвърдените позиции на виното и на старите Български пива (Боза,Оловина и пр.).
До момента се водят много спорове за това кой е открил технологията на нейното производство,като основни претенденти за "авторство" са народите на почти всички балкански страни- България,Румъния,Македония,
Албания,Сърбия,Хърватска,Турция и пр. Археологическите данни обаче показват,че 
най- ранното използване на дестилационни технологии за нуждите на бита и религиозните култове в цяла Европа е регистрирано на територията на нашата страна,а приблизителните им датировки сочат епохата на ранното Средновековие като вероятно начало на тяхното масово разпространение. За най-старите аламбици (съдове за дестилация на спиртни продукти и розово масло) в цяла Европа,намирани при проучванията на различни обекти от цялата страна,се говори на много места (виж http://samoistina.com/2/rakia.htm , http://www.segabg.com/online/article.asp?issueid=2693§ionid=
5&id=0001501
и http://bnr.bg/sites/radiobulgaria/Lifestyle/HistoryAndReligion/Pages/181011_rakiq.aspx 
,но също и стр.78. от проучването http://books.google.bg/books?id=nHRDPlBu2Q0C&pg=PA117&lpg=PA117&dq=%D0%A1%D1%82%D1%8A%D0%BA%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8+%D0%B3%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B8&source=bl&ots=3ZFm9ce7Ky&sig=r8ocE4exdm2-40Upc28SPqZpXxI&hl=bg&sa=X&ei=oRkkT-qnN6Gg4gSAtpylCQ&sqi=2&ved=0CE0Q6AEwBA#v=onepage&q=%D0%A1%D1%82%D1%8A%D0%BA%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%20%D0%B3%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B8&f=false). До момента са известни такива от Хотница,Ямбол,Перперек,Татул,Плиска,Дядово,Скала и пр.,като повечето от тях са датирани между XII и XIII в., но се счита,че този от Плиска е още по-стар и датира най-вероятно от IX-X в. Има и писмени доказателства,че ракията е употребявана по нашите земи преди турското нашествие,като докладът на Лала Шахин (турски военачалник от XIV в.,участвал в нашествията срещу България). Той пише: "Аз,сердар на османските победоносни войски,които воюват с кюфарските войски в Централна Румелия,на няколко пъти опитвам щастието си да превзема и присъединя към ислямската държава обширната,равна и богата равнина на Софийското поле,както и самата крепост София... Вътре в крепостта има многобройна кюфарска* отбрана армия,войниците на която са едри,мустакати и на вид добре калени в боеве,само че са навикнали да употребявят вино и ракия...". Но това писмено сведение за употреба на ракия по нашите земи в Предтурската епоха не е единствено,понеже съвсем наскоро (на 3.10.2011 г.) на хълма Трапезица в Търново бе открит фрагмент от глинен съд (чаша или купа) с врязан надпис,чието съдържание гласи: "Аз пих на празника...Ракиня"! Датировката на паметника е от предтурските времена на XIV век и безапелационно заявява,че ракията не е внесена в България от турците,а е употребявана от Българите много преди първия турчин да стъпи и в Мала Азия дори. До днес обаче сериозен проблем за България си остава тълкуванието на самото название "Ракия",както и на някои други названия,ползвани от нашите древни спиртовари в процеса на виненото и ракиеното производство. И наистина- как да убедим Европа и света че ние сме изобретили ракията,ако названието,под което целия ни народ я познава и употребява,е арабско,турско,персийско или каквото и да било друго,само не и Българско? Поне доскоро така твърдяха в един глас всички наши и чуждестранни езиковеди,с което се заформяше такъв куп от неясноти и противоречия по въпроса,че накрая съответната европейска комисия ще се принудеше да обяви ракията или за общобалканско,или за ориенталско питие,за да няма ощетени и поради липса на по- ясни езикови данни и доказателства. Но от близо една година насам мощта на "Анализа" бе впрегната в изпълнение на задачата да провери имат ли основания всички тези твърдения и как така историческите и археологическите сведения сочат Български произход на тази ценна напитка,а данните на лингвистиката и етимологията сочат ориенталски произход,и откъде се е явило това феноменално противоречие. Макар окончателният резултат да бе готов преди повече от 7 месеца,множество обективни и субективни причини възпираха моя устрем да възвестя триумфа на Българската слава. Но днес,когато денят на истината настъпи,имам щастието да насоча вниманието на любознателните читатели към тълкуванията на някои от най-важните термини,ползвани от нашите стари спиртовари при производството на ракия и на някои други спиртни продукти,както и на подбрани по неумишлен принцип нейни названия от близки и далечни страни,които биха дали повече информация за нейния произход:

1. Арак,Харак (имена на ракията в Персия,в Близкия и в Далечния изток и сред арабите)= Варяк (Варен,Варка- с възст. на I-та съгласна), Горяк (Горен,Горящ,
Изгарящ небцето), Вълек (Извлек- с прех.Р-Л), Вълаг (Вълага,Влага), Кърък (Къркъ= Кърка т.е. Пия), Пълак (Плак,Плакнеща гърлото), Чуряк (Чоряк), Шуряк (Шуртяк,Шуртящ) и т.н.
2. Ракия (в някои наши диалекти- Рачия,в дн. Румъния и Турция- съответно Рачиу и Ракъ,а в надписа върху съда от Търново- Ракиня)= Кръкия,Кръкиня (Кръканье,т.е. Кърканье,Къркане= Пиячка,Напитка,Вид пиене), Вракиня (Варкиня,Варйена- с прех. К-Й,т.е. Варката), Влагиня (Влагия-Влагата,Влажната: с прех. Р-Л), Влекия (Влек,Извлек), Ручея (Ручайа,Ручаща), Ручанье (вид ручане= вид храна), Ливия (Лиеща,Разливаща се), Речия (Рекиня,Речиня= Речна,т.е. Течна,като речните води), Льокия (Льокане= Пиене или още Влагане,т.е. Поемане на влага,Навлажняване на гърлото), Кръкиня= Кръчиня (Кръчина,Кръчима,Кръчма), Кръчака (Кръчага,Кърчага- име на съд за течности,произлизащо от базисните термини на "Водното семантично гнездо"), и т.н. Както виждаме от тълкуванието,в крайната дума първият звук е пропуснат за да се разбере,че продуктът,за който се отнася това име е вид пиене (Кръканье,Къркане),но не какъвто и да било вид,а един точно определен,чието название е трябвало да запази своя собствена специфика,за да могат употребяващите го да различават под него именно този продукт! Голямата гордост на "Анализа" тук се състои в това,че той изведе названието "Ракина" шест месеца преди във Велико Търново да бъде открит надписа "...Ракиня...", ползвайки само силата на уточнените от тази нова наука правила! Така че моето тълкувание не бе улеснено от откриването на този надпис,а само препотвърдено и окончателно доказано за вярно,а лично моя е вината за това,че не успях по-рано да напиша тази статия,след като я планувах още през юли-август. Но надписът е изключително ценен за "Анализа" с друго- той отново доказва,че правилата на "Анализа" са напълно реално съществували в Българския език,понеже думите "Ракиня" и "Ракия",като две диалектни названия на един и същ продукт,са образувани една от друга чрез един от следните механизми:
   а) Ракия= Ракийа (Ракина,Ракиня)- чрез преходите Й-Н,Н-Й и А-Й.
   б) Ракиня= Ракия (чрез отпадане на Н). Отпадането на съгласен звук между два гласни се е случвало и все още се случва често не само в Българския,но и в повлияните от него езици: виж примерите Муха- Муа, Михал- Миял, Лехите- Леите, Викане- Виене (с лека промяна и в смисъла на думата), Пеене= Певане (виж Певачка и  Певчески вместо Пеячески), Павун- Паун, Пиене= Пиване (виж Напиване), Гявур- Гяур (в повлияния от Българите турски език), и т.н.
3. Процока (последна фракция на ракията, най- некачествения алкохол)= Процеда (Процедена,Изцедена), Пръцуйка- виж и "румънското" име на ракията: Цуйка), Кръкийка (Ракийка),Кръчака (Кръчага,Кърчага), Кръкана (Кръкане), Пръвака (антоним на думата "Първак",с която обозначаваме най- силния ракиен дестилат), Протока (Претака,Протека,Протеча), и т.н.
4. Патока (друго народно име на процоката)= Пацока (Працока,Процока)- с възст. на асоциираното Р/Л, Потока (Протока,Претака,Протека,Протеча и т.н.).
5. Комина (изстискано грозде,от което се пече ракия,иде от старо- Българската дума Комоня,означаваща "вадя зърна от люспата"= Кормина (Изкормена,т.е.- "изкормени" зърна), Кормене (от преходната форма Харнене,т.е. Хранене).
6. Грапа (име на ракията в Италия)= Кръка (Кръкане,Къркане).
7. Бренди (вид ракия в Англия и Америка)= Крънки (Кръки,без носовката,т.е. Кръка), Бреди (с предварително отстраняване на носовката)= Грапи,Кръки (Кръка= Пиячка,Нещо за пиене).
8. Водка (вид житна ракия в Русия)= Водна (виж Рекиня= Речиня и Речна), Течна.
9. Уиски (вид житен ракиен дестилат,чиетож производство е започнало на Британските острови)= Виски (Видки,Водки т.е. Водка), Вуиски (Вудиски,Вудички= Водичка,с възст. на изгубените съгласни), и т.н.
10. Первач (вид ракия в Украйна и Русия)= Първак (Първоток), Горняк (Изгаряща,"огнена" напитка), Палвач (Напитка,произведена чрез "палене" на огън под казана),и т.н.
11. Палинка (име на ракията в Унгария,Словакия и пр.)= Паленка (Произведена чрез палене на огън под казана), Горенка, Кърънка (Къръка,Кръка- без носовката), и т.н.
12. Оловина (наше старо пиво от ферментирала ръж и овес,
наричано още Ловина и Аловина)= Моловина (Мало вино,т.е.- Слабо вино,Имитация на вино), Беловина (Бяло вино= вид "вино" от житни храни), Аракина (Къръкина,с прех. Л-Р и възст. на I- та съгл.) т.е. Кръкина (вид "къркане",вид пиене), Кръкиня (Ракиня,вид слаба "ракия"), Валагина (Валага= Влага,Валажина= Влажна), Варякина (Варовина,Продукт получен чрез варене), и т.н.
13. Боза (вид подсладено пиво от просо,пшеница или други зърнени храни)= Вода (Водна), т.е.- Течност,с прех. В-Б и Д-З.
14. Бира (вид западноевропейско пиво от ечемик и други зърнени храни)= Бийр (в някои изписвания- Биер)= Бивер (Пивар,т.е.- Пиво,Нещо за пиене),а "Бира" се доближава повече до Вара (Варена), Вала (Валага,Влага) и Шира (виж т.27.).
15. Бимбер (вид ракия в Полша и Украйна)= Тенчар (Течар- без носовката,сиреч Течност), Вондар (Водар- виж и названието "Водка"), Пинвар (Пивар= Пиво), и т.н.
16. Самагон (Самогон- вид ракия в Русия)= Самоток, Самотек, Самовод (Саморъчно направена,домашно произведена водка), Домовод (Домашна водка).
17. Джин (вид концентрат в Британия и пр.- от холандския израз "Дженевер")= Джамовар (Гюмовар,Самовар- т.е.- Саморъчно сварена напитка).
18. Ром (зап.-европ.напитка след XVI в.)= Рак (Ракия),Рек (течен като Речна вода), Крък (Вид пиене),и т.н.
19. Грог (вид горещ ром в Англия и пр.)= това название прилича на "Крък" и формално би могло да бъде разтълкувано и така,но всъщност е нарицателно с друг произход.
20. Шнапс (ракия в Германия)= Штист (Ктист,Чист), т.е.- Пречистен
алкохол.
21. Саке (едно от имената на ракията в Япония)= Тече (Течност),
Шише (Съд за течности), Цице (виж думи от "Водното семантично гнездо" като Цицна,Цоцна,Цопна,Джопна,Джапна и т.н.), и пр.
22. Цуйка (име на ракията в Румъния)= Цедка (Сцедка,Сцедена,
Процедена), Цицка (Която я цицаш- виж и израза "Цицна си цялото шише"), Цокна (Цокане), Цицна (Цицане), Течка (Течна), Пивка (Пивна,Напивна), Войка (Водка), Кийка (Ркийка,Рацуйка) и т.н.
23. Аламбик (наш средновековен съд за варене на ракия и розово масло)= Валенник (с възст. I-ва съгл.),т.е. Варенник (с прех. Л-Р= Вареняк,Варичник- сиреч Съд за варене), Варенчак (Вареняк), Горичник (Горещник- съд,който се нагорещява), Кърънчаг (Кърчаг,вид глинен съд), Гърънчак (Грънчак= Грънчарско изделие), Къръчняк (виж Кръчия), Къръчмяк (Кръчмен, Съд използван от кръчмарите- много от старите кръчмари сами са произвеждали значителна част от предлагания от тях алкохол), Къръкняк (Кръкник- от чиято продукция ще си кръкаш), Алажник (Валажник,
Влажник- съд за течности),
и т.н.
24. Мастика (вид подсладена и ароматизирана ракия)= Мащика (Течика,Течака,Течаща,Течина= Течна), Печика (Печина,Печена), Водника (Водка,Водица,Водница) и т.н. Спецификата в нейното название значи същото,което и при ракията- че това е вид пиене (вид ракия),
който е по-различен от останалите.
25. Узо (гръзко име на мастиката)= Удо (Уда,Вода), Водо (Водка,
Водна) и т.н.
26. Алкохол (популярно днес арабско название на спирта и на спиртните продукти)= Ал- Кохол,където "Ал" е арабски определителен член,подобен на английското "The",и съответно отпада от окончателните тълкувания. Остатъчното  Кохол= Кукул (Чучул)= Чучур (Течар),т.е. Течност,Течен продукт,с което ни става ясен индоевропейският (палеобалкански) произход и на тази "арабска" дума.
27. Вино (най-старата спиртна напитка в света,служеща за производство на ракия)= Вийно (Пийно,Пивно,Пивко), Майно
(Омайващо,Замайващо), Мийно (За "умиване" на гърлото), Виено (Вийно: Причиняващо виене на свят), Дойно (Което те дои), Гойно (Което те гои,сиреч угоява), Жийно (Живно= Даващо живот,
Събуждащо живеца), Пойно (Напояващо,Напиващо), Ивно (с прех. ИВ-ВИ)= Пивно,Ливно (Разливащо се,За разливане по чашите), Дивно (Божествено,За божествени приношения), и т.н. Тълкуванието на неговото име е важно,за да спрат спекулациите на чуждестранните езиковеди и съчинители,че виното било изнамерено някъде на изток,в Азия. Как ще е изнамерено на изток,като самият Бог на виното е роден в нашите земи (най-вероятно- в района между Велинград и Якоруда),и никой в древния свят не е посмял да оспори неговата Тракийска (Бригийска,Блъгийска) принадлежност!!! Това,че у нас все още не са открити достатъчно годни артефакти,които да докажат безспорно пионерния принос на нашите предци в производството на вино съвсем не значи,че такива не съществуват или че това твърдение не отговаря на истината!
28. Шира (размътено непревряло вино)= Шора (виж диалектните думи Шоране,Шуране,Шуртене и пр.), Чора (виж Чоране,
Църцорене= Чор-чоране но и Гъргорене,Чуркане= Чорбене,оттам и думата Чорба), Въра (Въри,Ври,Завира,Превира), Вала (Валага,,Влага), Бира (в Зап. Европа)!, и т.н.
29. Кръчма= Кръкна (Кръкина,Кръчина), Кръкина (Ракина,Ракиня= Стая за сервиране на ракия), Кръкне (Кръкане,Място за поднасяне на пиене).

    Окончателните тълкувания на изредените по-горе термини определено сочат,че техния произход не може да е никакъв друг освен древно- Български,а в основата (скелета) на повечето "чужди" думи,предназначени да обозначават различните ракиени и други спиртни продукти почти винаги се крие някоя Българска дума от "Водното семантично гнездо". Дори въз основа на диалектните особености можем да кажем,че по- старата дума "Ракиня" и нейните праобрази Кръкиня, Кръканье, Кръчина,Кръчма и прочие произлизат от Западно- Българските или казано направо- от Шопските диалекти,които някога са били разпространени от Видин до Солун и от Рила до Адриатическо море. Съответно- всички досегашни обяснения на думата "Ракия" чрез арабски,персийски и прочее езици са били наивни приспособявания,издаващи безхаберното отношение на Българските езиковеди към Българския език и безсилието на чуждестранните лингвисти,
породено от почти пълното непознаване на най-стария и най-важния праезик на древността. Според досегашните изследователи излизаше,че мюсюлмани са учили християните как се произвеждат спиртни напитки,въпреки че Коранът им забранява тяхната употреба. Логиката на старите тълкувания внушаваше,че тези мюсюлмани или са били много небрежни и немарливи към разпоредбите на Корана (нещо невиждано до ден днешен където и да било по света!), или като прочути трудолюбци са произвеждали ракия ей така,от скука и за разведряване, или пък са поили с нея магаретата и камилите си. Според другия вариант възникваше презумпцията,че тюрки и араби са могли да отгледат в своите пустини много повече грозде и маслодайни рози,отколкото жителите на Балканите (Бълганите) в техните плодородни равнини и котловини,щом им е оставал достатъчно материал,с който да правят експерименти докато изнамерят дестилационните технологии. "Анализът" обаче определено сочи ясния Български произход на основното название и на множеството свързани с него названия,с което изяснява мистерията и слага край на набелязаното по-горе противоречие. Досегашните тълкуватели определяха имената Арак,Харак,
Ракъ,Ракия и пр. като произлизащи от подобна по звучене арабска дума,
означаваща "Пот". Но "Анализът" и тук разкрива откъде е дошла заблудата на старите изследователи- от това,че "арабската" дума за пот сама по себе си има индоевропейски (древно- Български) произход и в тълкуванието й откриваме следните взаимовръзки със съответната Българска дума:

1. Харак= Валаг (Валага) = Влага (Влека т.е. Влачеща,Плака,Тлака, Тлеча=
Теча,Тича т.е. Тичаща,Туча,Тъжа и т.н.).
2. Пот= Теч (Тич), Плот (Плак,Тлак,Влек), Влаг (Влага,Валага) и т.н.!

Това,че ракията не може да е била изобретена от арабите се доказва от още един изключително важен факт. Най-старите аламбици в Европа не са намерени в Пиренеите (Испания и Португалия),както би трябвало да бъде,след като там арабите са имали владения почти 800 години,а,напук на логиката на конвенционалните изследователи- в България,където арабите никога не са имали никакви владения! Е,тогава са я изобретили персите- би казал някой от тях. Добре,ще им кажа аз,а защо тогава персите не сложиха за име на ракията някоя персийска дума,ами сложиха "арабска"- както твърдите вие? И къде в Иран са намерени аламбици,които да са по-стари от Българските? Отговор на тези неудобни въпроси старите тълкуватели нямат,затова по-добре да замълчат,или да аплодират България!

Накрая искам да се спра накратко върху значението на ракията като част от менюто на древните и днешните Българи. Най-вероятно тя е била използвана още в старите ни езически времена- отначало само от жреците (за извършване на жертвоприношения и възлияния),а след отпадането на тяхната възпираща и контролираща роля- и като "допинг",използван от бойците преди битка.
След приемане на християнството и особено след XI-XII век използването й като свещен храмов продукт е прекратено,а широката й употреба от войниците довела до постепенното й разпространяване сред цивилното население отначало само на България,а после и на останалите европейски страни. Тя нерядко е използвана и в Българската народна медицина,каято е била изключително силно развита през езическите времена и е послужила за учител на такива по-късно появили се,но по-котируеми днес народни медицини като китайската,индийската,тибетската и пр. Въз основа на това трябва да се добави,че нашата народна медицина е била далеч по-развита от китайската,индийската и тибетската,но нейните постижения са системно подценявани в Европа заради широкото влияние на късните гръкоримляни и на монотеистите в обществения живот на хората- нещо,което до голяма степен е било спестено на "езическите крепости" в Индия,Тибет,Китай и пр. Последните отгласи от нашата народна медицина се долавят и до днес,въпреки че повечето от огромните й знания са били заличени и забравени след като комунистите унищожават традиционното селско стопанство,което е крепило България не с векове,както доскоро се смяташе,а с хиляди години. И,както може да се очаква,употребата на ракия далеч не се изчерпва само с това,макар че в днешно време сме свикнали да я свързваме преди всичко със злоупотреби,пиянство и алкохолизъм. Тя е намерила своето място в живота на умерените хора,които са добре запознати с разумните граници,които може да бъдат достигани при нейната употреба без риск от изпадане в зависимост или пиянство. И тъй като тя и нейните деривати са широко известни и употребявани в днешно време по целия свят (включително и от народите,обявявани доскоро за създатели на цивилизацията),ние не може да не се гордеем с този безценен принос на нашите прадеди към изграждане образа на съвременната цивилизация.

*(б.а.): "Кюфарска" е стара туркоарабска диалектна разновидност на думата "Гявурска",тоест Гяурска,а "турската" дума Гявур е заемка от древния Български Праезик (ДАБП) и означава Гявул (Гявол,Дявол- с прех. Л-Р)!

(Този списък,а и самата статия подлежат на постепенно допълване разбира се,но поради особената важност на материала за борбата,която води България в Евросъюза за извоюване на изконните си права върху Ракията го публикувам така,както успях накратко да го възстановя до момента. Направил съм допитване до blog.bg за причините,които може да са довели до мистериозното изчезване на материала ми от сутринта,който за краткото време на своето съществуване бе събрал десетки прочитания,няколко харесвания във Фейсбук,11-12 гласа и 2 коментара,които изчезнаха успоредно със самата статия).








Гласувай:
97



1. dalida - Ракията....това е мнението взето от интернет
20.11.2011 08:36
Ракията е българско изобретение, твърдят нашите археолози, имайки доказателство. При разкопки на хълма Трапезица във Велико Търново е открит фрагмет от древна чаша, датираща от XIV. Там, на старобългарски език е изписано „Аз пих на празника ракиня“. Специалистите са категорични, че думата „ракиня“ означава именно любимото питие на народа – ракия. Божидар Димитров, директорът на Националния исторически музей, твърди, че това е най-старият такъв надпис открит до ден днешен.
цитирай
2. alexs - Ето и моя постинг по този въпрос ...
20.11.2011 11:30

Ето и моя постинг по този въпрос
Разглеждам в него официалната версия а тя е като на dalida
http://alexs.blog.bg/history/2011/10/10/rakiiata-e-bylgarsko-izobretenie-spored-arheologicheski-naho.832911
цитирай
3. ckarlet - Отново интересна статия, Shtap...
20.11.2011 12:01
Отново интересна статия, Shtaparov!
Поздрави!
цитирай
4. hristo27 - Наздраве!!!
20.11.2011 12:53
Наздраве!!!
цитирай
5. sande - Приятелю, Shtaparov, съчувствам ти, че по такъв чудноват начин е изчезнала статията ти за ракията.
20.11.2011 14:33
По-важното, спроед мен, е че ракията е наше изобретение, допинга на българина, без която няма празник.

Тя не може да изчезне.

Даже българите да изчезнат /което е малко вероятно, защото те са силна ракия/, ракията няма да изчезне. Цялата земя българска е минирана от бурета, стъклени и пластмасови бутилки и най-различни бидони, пълни с ракия.

За хиляда години напред.
цитирай
6. zlokuche - Не знам с каква ракия си се натъма...
20.11.2011 15:45
Не знам с каква ракия си се натъманил, когато си писал постинга... На тебе стари казанджии не са ли ти казали да не пиеш патоките?
цитирай
7. shtaparov - Съжалявам,че трябваше
20.11.2011 16:22
apostapostoloff написа:
са изобретени от българите. За кампютърите да не говорим...

Съжалявам,че трябваше да изтрия коментара ти дружко,но в заглавието имаше израз,който не би харесал на всеки. Но те цитирам,за да не се затрие написаното от теб.
цитирай
8. shtaparov - Благодаря
20.11.2011 16:24
ckarlet написа:
Отново интересна статия, Shtaparov!
Поздрави!

Благодаря- поздрав и за теб!
цитирай
9. shtaparov - По-важното
20.11.2011 16:26
sande написа:
По-важното, спроед мен, е че ракията е наше изобретение, допинга на българина, без която няма празник.Тя не може да изчезне.Даже българите да изчезнат /което е малко вероятно, защото те са силна ракия/,ракията няма да изчезне. Цялата земя българска е минирана от бурета, стъклени и пластмасови бутилки и най-различни бидони, пълни с ракия.За хиляда години напред.


Амин!
цитирай
10. shtaparov - Все повече :))
20.11.2011 16:27
hristo27 написа:
Наздраве!!!

Все по- наздраве и по- наздраве!
цитирай
11. shtaparov - Статията ти бзспорно е много хубава
20.11.2011 17:30
alexs написа:
Ето и моя постинг по този въпрос
Разглеждам в него официалната версия а тя е като на dalida http://alexs.blog.bg/history/2011/10/10/rakiiata-e-bylgarsko-izobretenie-spored-arheologicheski-naho.832911

Благодаря приятелю- всъщност съм запознат много добре и харесах твоята статия за ракията,дори я бях отбелязал в оня текст,който ми изчезна,но след напомнянето за нея сега това не върви много,а листчето с напомнящата бележка го намерих късно днес. Но по-важно е истината да се разкрива и колкото повече научаваме по въпроса,толкова по-добре. Поздравления за хубавата статия която си написал,дано да е здраве и късмет!
цитирай
12. shtaparov - Към стария казанджия
20.11.2011 17:35
zlokuche написа:
Не знам с каква ракия си се натъманил, когато си писал постинга... На тебе стари казанджии не са ли ти казали да не пиеш патоките?

Приемам това с чувство за хумор- в България натаманяването става най-често с Грозданка,но понякога- и със Стойка или Станойка! Първото не се отнася точно за мен разбира се,а за второто "сабята" ще покаже!... :))
цитирай
13. helloworld - shtaparov
22.11.2011 13:06
дай една от онази отлежалата, че изгорях докато четох:)))))
цитирай
14. monna1 - Хайде сега напиши за виното!:)
23.11.2011 10:37
Приятен ден!
цитирай
15. shtaparov - Само временно
23.11.2011 16:43
helloworld написа:
дай една от онази отлежалата, че изгорях докато четох:)))))

Дадох я "да се препича" и още чакам резултат,така че временно мини на винце:)) То е хубаво
и когато е горещо,подсладено със захар или мед (Медовина= Мед и Вино). Чист антиоксидант,
препоръчват го дори кардиолозите. Поздравления!
цитирай
16. shtaparov - Да напиша или не?...
23.11.2011 16:47
monna1 написа:
(Хайде сега напиши за виното!:) Приятен ден!


Спароток вече написа статия по въпроса,а принципното тълкувание на думата "Вино" я дадох както в статията ми по-горе,така и в неговия блог. Затова не мисля да повтарям изказани вече становища,поне засега. Приятен ден и на теб!
цитирай
17. анонимен - a az izvun ot temata
26.11.2011 04:27
pri dobre vladeeshtia polzvaneto na analiza.smisula i proizhoda na far,fener,lampa.jrets kolobur vestalka?
ochakvam otgovor ne mnogo podroben no s dostatuchna iasnota.
цитирай
18. horos - Ракията в Библията.
26.11.2011 09:11
Ракията също е упомената много пъти в книгата Библия. Там тя е написана обратно като "сикер". "Вино и сикер" трябва да се чете навсякъде като "вино и рекис", или РАКИЯ. Това е още едно доказателство за българския произход на Библията.
цитирай
19. shtaparov - Вино и хляб
26.11.2011 21:29
horos написа:
Ракията също е упомената много пъти в книгата Библия. Там тя е написана обратно като "сикер". "Вино и сикер" трябва да се чете навсякъде като "вино и рекис", или РАКИЯ. Това е още едно доказателство за българския произход на Библията.

А според мен "Вино и сикер" може и трябва да се чете и тълкува като "Вино и сухар",т.е.- Вино и хляб!
цитирай
20. shtaparov - Моля,да не прекаляваме
26.11.2011 21:40
анонимен написа:
pri dobre vladeeshtia polzvaneto na analiza.smisula i proizhoda na far,fener,lampa.jrets kolobur vestalka? ochakvam otgovor ne mnogo podroben no s dostatuchna iasnota.

Уважаеми приятелю,нали се разбрахме да не се увличаме излишно в терминологии,за които още не е дошло времето да бъдат разтълкувани пред всички в подходящи,написани от мен постинги. Но,за да не останете с погрешно впечатление за огромните възможности на "Анализа",ще Ви дам няколко примера:

1. Фар= Сур (Сол,Бел), т.е. Слънчев,Подобен на Слънцето,Превръщащ черната нощ в бял ден!
2. Фенер= Ветар (Светар) и Сфенер (Сфетар) т.е. Светар (Светул,Светил,Светилъ= Светило: с прех. Р-Л и отпад.на началното С),Светел (Светещ) и т.н.
3. Лампа= Лънча (без носовката= Лъча,Лъчъ,Лъч,с прех. Ч-П)!
... и т.н., и т.н. ... А,както "Анализът" е установил,основни форми на думите са не тези с носовки,а онези без носовки!
цитирай
21. zlatkostanoev - Аааа, ракията си е НАША, и си е най- ...
26.11.2011 22:35
Аааа, ракията си е НАША, и си е най- хубава, от наШто по-Убаво нЕма!!:)))
цитирай
22. shtaparov - Че как другояче?
26.11.2011 22:58
zlatkostanoev написа:
Аааа, ракията си е НАША, и си е най- хубава, от наШто по-Убаво нЕма!!:)))


Отгоре на всичко си и абсолютно прав,приятелю!
цитирай
23. sevdabg - Наздраве :)
30.11.2011 15:54
Готин постинг !!!!!
Поздрави !
цитирай
24. shtaparov - Поздрави!
30.11.2011 16:38
sevdabg написа:
Готин постинг !!!!! Поздрави !

Благодаря,наздраве и на Вас!
цитирай
25. razkazvachka - леле...
03.12.2011 14:11
ами... наздраве тогава!:)))
цитирай
26. shtaparov - От теб мезето
03.12.2011 20:04
razkazvachka написа:
ами... наздраве тогава!:)))

Много яко и много наздраве! :))
цитирай
27. briagnews - Това обяснява проблемите ни
13.12.2011 11:36
.
цитирай
28. iliada - Весела Коледа Щастие, любов и ...
25.12.2011 22:27
Весела Коледа
Щастие, любов и късмет нека следват те навред
и виетлемската звезда нека те засипе с чудеса!
С радост, здраве и пари, нека Господ те дари!
цитирай
29. shtaparov - Дано да е!
25.12.2011 23:35
iliada написа:
Весела Коледа
Щастие, любов и късмет нека следват те навред
и виетлемската звезда нека те засипе с чудеса!
С радост, здраве и пари, нека Господ те дари!

"Този скромен куплет* да не те изненадва,
но от мене е дар: от сърце да те радва.
Приеми го и без да задаваш въпроси
нека щастие,радост,късмет да ти носи!" :)

* тук съм изменил леко текста на оригинала ми от 2001 г.,за да го приспособя към нуждите на момента. Благодаря Илиада,желая весели празници и щастлива Нова година на теб и на всички наши!
цитирай
30. voinov50 - shtaparov :)))
29.12.2011 06:37
Весели празници!!!
цитирай
31. bojo12345 - Да добавя една стара практика ....
29.12.2011 09:37
За да е по-хубава домашната ракия! При варене на домошния елексир,винаги събирайпървака /съдържа естероалдехиди/ и патоките /съдържа висши алкохоли/.Тези фракции ги пази и слагай отново при варенето на ракия от новата реколта.Колкото години спазваш това правило при варене на ракията в класическита домашни казани ,ще получаваш все по хубава ракия.По този начин тези две фракции стават по богати и първата се изпарява по бързо а втората по трудно.За теб остава средната чиста , която можеш да оставшш за стареене!!!
Весели празници и наздаве с хубав домашен отлежал ЕЛЕКСИР!
цитирай
32. shtaparov - Благодаря!
29.12.2011 17:18
voinov50 написа:
Весели празници!!!

Благодаря приятелю,желая същото и на теб!
цитирай
33. daan - СРЕЌНА НОВА 2012
31.12.2011 19:33
ТИ ПОСАКУВАМ ВО ГОДИНАТА 2012 ДА ТИ СЕ ИСПОЛНАТ СИТЕ СОНИШТА И ЖЕЛБИТЕ ДА СЕ ПРЕТВОТАТ ВО РЕЛНОСТ.
СРЦЕТО И ДУШАТА ДА ТИ СЕ НАПОЛНАТ СО ЉУБОВ И РАДОСТ.
цитирай
34. shtaparov - Благодаря!
01.01.2012 02:14
bojo12345 написа:
За да е по-хубава домашната ракия! При варене на домошния елексир,винаги събирайпървака /съдържа естероалдехиди/ и патоките /съдържа висши алкохоли/.Тези фракции ги пази и слагай отново при варенето на ракия от новата реколта.Колкото години спазваш това правило при варене на ракията в класическита домашни казани ,ще получаваш все по хубава ракия.По този начин тези две фракции стават по богати и първата се изпарява по бързо а втората по трудно.За теб остава средната чиста , която можеш да оставшш за стареене!!!
Весели празници и наздаве с хубав домашен отлежал ЕЛЕКСИР!

И аз желая весели празници и щастлива Нова година,за теб и за всички наши! Дано да имаме здраве,късмет и благополучие!
цитирай
35. shtaparov - Македония и Стара Бугария- вечна дружба!!!
01.01.2012 02:17
daan написа:
ТИ ПОСАКУВАМ ВО ГОДИНАТА 2012 ДА ТИ СЕ ИСПОЛНАТ СИТЕ СОНИШТА И ЖЕЛБИТЕ ДА СЕ ПРЕТВОТАТ ВО РЕЛНОСТ.
СРЦЕТО И ДУШАТА ДА ТИ СЕ НАПОЛНАТ СО ЉУБОВ И РАДОСТ.

На ова одлично пожелуванье одговарям со срдечни поздрави по случай Новата 2012 година,здраве,срекя и касмет,драги приятелю!
цитирай
36. hristo27 - През 2012-та,
01.01.2012 11:27
много Здраве, Радост, Щастие и Успехи за теб и семейството ти!
цитирай
37. shtaparov - Да е мирна и щастлива!
02.01.2012 01:15
hristo27 написа:
много Здраве, Радост, Щастие и Успехи за теб и семейството ти!

Сърдечно благодаря приятелю- щастие,здраве и благоденствие за теб и за целия ни народ!
цитирай
38. zaw12929 - Какво ли не сме открили и закрили
08.01.2012 14:29
"Краят на Тракийската Атлантида":
http://gradvelin.com/display.php?m=news&n=2009-07-11-atlantida-detev
http://all4velingrad.blog.bg/regionalni/2009/07/06/velingradski-praznici-na-kulturata-2009.359536
http://www.ruseinfo.net/news_64660.html
Мечтата наречена Атлантида. Митът кара хората да мечтаят толкова, че им се привиждат извънземни технологии, "летящи чинии", притежавани от създателите на първата цивилизация. „За да се спасят от потопа обикновените хора яхвали дънери, импровизирани салове и какво ли не, неистово гребейки в трагичния си опит да избегнат огромната приливна вълна”. Що оплювания, що заклинания породи този абзац, сякаш Атлантида е там, докъдето може да стигне личното въображение и познание.
цитирай
39. voulgaros - щапаре -ЩАПАРАКИС, ЛАМПА Е ГРЪЦКА ...
25.01.2012 17:50
щапаре -ЩАПАРАКИС , ЛАМПА Е ГРЪЦКА ДУМА, МОИ РУСКИ ПРИЯТЕЛЮ--знаеш ли какво значи-- *лампаи, лампион - сияиност, сияние
ИМЕНАТА ХАРИС И ХАРАЛАМБОС

ПРИНЦ ХАРРИ И ХАРРИ ПОТАР НОСАТ ГРЪЦКИ ИМЕНА
цитирай
40. shtaparov - Ето ти отговора,Вулгаракис:
25.01.2012 20:46
voulgaros написа:
щапаре -ЩАПАРАКИС , ЛАМПА Е ГРЪЦКА ДУМА, МОИ РУСКИ ПРИЯТЕЛЮ--знаеш ли какво значи-- *лампаи, лампион - сияиност,сияние
ИМЕНАТА ХАРИС И ХАРАЛАМБОС ПРИНЦ ХАРРИ И ХАРРИ ПОТАР НОСАТ ГРЪЦКИ ИМЕНА

Както казах и по-горе,гърците са заимствали думата "Лампа" от завареното предгръцко население на земите на днешната "стара Елада",а основното й значение е Лънча (Лъча,Лъчъ,Лъч),като древните хора са имали
предвид "слънчев лъч,промъкнал се в тъмнината". Думата "Лъч" произлиза от "Ръз" (с прех.Р-Л),която е древна наша диалектна разновидност на думата "Хръз",което пък е едно от имената на най- главния бог на древните Българи- Слънчевия.

Относно името "Хари" се заблуждаваш- "гръцкото" име Хари произлиза от по-древен вариант на това Българско име,а като знаем,че Българския език е с поне 5000 години по-стар от гръцкия,можем да направим логичното закпючение,че същото е било и с имената. В случая Хари= Бари (Боре,Борко),Гари,Гаро и Киро,
а Харис= Барис (Борис),като името си има сърсем точно обяснение на Български,но се обзалагам,че няма никакво смислено обяснение на гръцки. Не по-различно е положението и с името Хараламбо (Харалампи)-
то няма никаква връзка с думата "Лампа",освен ако главата ти не прилича повече на лампа отколкото на "кифла",а в цялост произлиза от друго,по-старо предгръцко име: Хараламби= Харалаби (без носовката),
Караслаби (Караслави,Караславъ)- виж фам. Караславови например. Това Българско име няма нищо общо с турската дума "кара",означаваща "черен" (макар че и тя е древно- Българска и означава Черъ,Чер= Черен),
а означава Борислав! Съответно: Караслав= Бараслав (Борислав): архаично древно- Българско име,чиято хилядолетна възраст се доказва от присъствието му във ведическите и индоарийските езици под формата Борисрав! Това пак не е цялата стопроцентова истина разбира се,понеже,като продължим напред,откриваме още по-подробно и по-ясно тълкувание на името,но нека да не пресилваме нещата и да оставим тези подробности за някоя от бъдещите ми статии.
цитирай
41. voulgaros - Ти си истински шоумен. . нема шега. . ...
25.01.2012 21:22
Ти си истински шоумен..нема шега..Питаи НЯКОЯ ТЕЛЕВИЗИА ДА ТЕ ВЗЕМЕ ЗА ПРЕДАВАНЕ. ЩЕ СЧУПИШ РЕИТИНГИТЕ..

ЮНАК
цитирай
42. shtaparov - Добре,малака
26.01.2012 06:47
voulgaros написа:
Ти си истински шоумен..нема шега..Питаи НЯКОЯ ТЕЛЕВИЗИА ДА ТЕ ВЗЕМЕ ЗА ПРЕДАВАНЕ. ЩЕ СЧУПИШ РЕИТИНГИТЕ..ЮНАК


Добре,малака :))
цитирай
43. анонимен - 30 minute backlinks backlinks services
30.03.2012 13:22
hey shtaparov.blog.bg admin found your site via yahoo but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your site http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my website. Hope this helps :) They offer most cost effective <a href=http://xrumerservice.org>backlinks service</a> Take care. Jason
цитирай
44. shtaparov - Thank you
04.04.2012 01:29
анонимен написа:
hey shtaparov.blog.bg admin found your site via yahoo but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your site http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my website. Hope this helps :) They offer most cost effective <a href=http://xrumerservice.org>backlinks service</a> Take care. Jason

Thank you, my friend, but I don't need.
цитирай
45. tsanynka - Благодаря ти за интересната информация!
29.04.2012 17:28
Поздравявам те с една песен за РАКИЯТА:) Пее се с мелодията на песента"Усмивката" на Група"Трамвай N=5".Съжелявам,че не съществува запис на това народотворчество,хахаха...

РАКИЯТА
Не знае никой преди колко века
измислил е ракията човека...
Но сигурен съм-в нощ студена
от весели другари е сварена!

пр.Ракията!За стари и за млади
крие много свежи изненади.
Ракията!Люта или мека-
човека тя привързва към човека!

Усмивка върху устните гори-
напиеш ли се,хубава си ти...
Не бива без ракия дом да има-
студена в лято,греяна през зима...

:))))))Наздраве!
цитирай
46. alhimik1 - Споделям на 100%, честит празник на буквите, приятели на духовното и сроднихдуши!
25.05.2012 00:53
dalida написа:
Ракията е българско изобретение, твърдят нашите археолози, имайки доказателство. При разкопки на хълма Трапезица във Велико Търново е открит фрагмет от древна чаша, датираща от XIV. Там, на старобългарски език е изписано „Аз пих на празника ракиня“. Специалистите са категорични, че думата „ракиня“ означава именно любимото питие на народа – ракия. Божидар Димитров, директорът на Националния исторически музей, твърди, че това е най-старият такъв надпис открит до ден днешен.

Наздраве, с ракия!
Док:)))
цитирай
47. анонимен - фото стильной женской одежды
21.10.2012 01:26
Уважаемые господа!У меня есть хорошая новость Тогда читайте новость - <a href=http://soft-ik.org/user/NeosyamemoDat/>платье для крещения </a> джинсы мужские <a href=http://omapostulez.narod2.ru/>купить рубашку в интернет магазине </a> меховая распродажа <a href=http://v-turyage.ru/user/CoelmtomAbets/>юбка вязаная купить </a> куртки для беременных ... Удачи Всем!
.:::.
<a href=http://cheap-kamagra-online.blog.hr/>Kamagra stories </a> - Kamagra co UK : Kamagra Oral Jelly Europe 100mg : <a href=http://kamagra-now-online.blog.hr/>how to get a Kamagra Online for Cheap </a> - Buy Cheap Kamagra next day
цитирай
48. shtaparov - Все пак
21.10.2012 13:11
анонимен написа:
Уважаемые господа!У меня есть хорошая новость Тогда читайте новость - <a href=http://soft-ik.org/user/NeosyamemoDat/>платье для крещения </a> джинсы мужские <a href=http://omapostulez.narod2.ru/>купить рубашку в интернет магазине </a> меховая распродажа <a href=http://v-turyage.ru/user/CoelmtomAbets/>
юбка вязаная купить </a> куртки для беременных ... Удачи Всем! :::.
<a href=http://cheap-kamagra-online.blog.hr/>Kamagra stories </a> - Kamagra co UK : Kamagra Oral Jelly Europe 100mg : <a href=http://kamagra-now-online.blog.hr/>how to get a Kamagra Online for Cheap </a> - Buy Cheap Kamagra next day

Разбирам че има нужда и от реклама приятелю,но на мен не ми трябват реклами,които нямат връзка с разискваните теми. Затова,моля,предлагай си ги другаде- нямам нищо против,може някъде да ти излезе късмета. Тук в блога ми недей: това не е сергия или панаир. Но може и твоята работа да принесе полза някъде (дано да е за добро разбира се),затова ти желая успех и късмет. Но ако продължаваш да пускаш редици от глупави и съвършено безсмислени коментари в блога ми,ще ме принудиш да изтрия и горния ти коментар,който го пуснах от съжаление към труда ти.
цитирай
49. demograph - Това го бях пропуснал
23.01.2013 03:26
На здраве!
цитирай
50. shtaparov - На здраве! От Вас мезето, от мен ...
24.01.2013 16:24
demograph написа:
На здраве!

От Вас мезето,от мен питието! :))
цитирай
51. raders - Най-великото откритие не ни при...
02.12.2015 20:05
Най-великото откритие не ни признават. Трябва да искаме да ни плащат патентно право
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: shtaparov
Категория: Политика
Прочетен: 4841538
Постинги: 268
Коментари: 9079
Гласове: 137358
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол
1. Потомци на Алцек в Италия- гайди и тъпани,Български носии,цървули и навуща
2. Българска аристокрация през XV-XVII век
3. Българи от Ниш 2018 г. празнуват деня на Съединението
4. 105 Български въстания срещу турците
5. Български печат на 4300 години
6. Тракийската богиня ДУЛА- виж ДУЛО и календарния термин ДИЛОМ
7. Автономни градове и области през XV-XVI в. в България
8. Тюрколози умишлено крият стари истории на България,издадени преди векове в чужбина
9. Фалшификатори на Българската история върлуват безнаказано в Уикипедия
10. Спароток срещу фалшификаторите на история
11. Мнението на велики личности за Българите
12. Скитско племе Авари- факти и извори
13. Ето колко е лесно да се разбере истината за произхода ни: статия на Спароток
14. "Пра"-Българите са потурчени с купища цинични лъжи по наш адрес,измислени от руската "наука"
15. България е дала заем на Франция през 1907 г. 145 милиона златни лева
16. Българска сватба от старо време- ориг.запис от 1962 г.,няма къде да го видите днес
17. Германски племена с феноменални имена: Дули,Галомани,Кавки,Камари,Фраки,Аварини,Еруски (Етруски),Балти,Бактери (=Бактри),Аугандзи (=Афганци),Албани,Гермиони,Вируни,Варни и пр.
18. Бълг.език забранен в Татарстан 1928 г.,а татарите клали Българи в Русия 1884г.
19. Руснаци спрягат Българите в конференция за Тенгри
20. Руски данни за Киев- основали го индуси,в него имало монголоиди и тюрки
21. Русите роднини на тюрките- руска статия
22. Евреите с италиански корени,навярно от етруските
23. Манихейството вид гностицизъм,основа на дуализма и богомилството
24. Орфей и синът му били в Египет- Спароток
25. Български календарни животни в дакийския зодиак
26. Сърби и Хървати в Стара Велика България
27. Българските тайни езици- част от тях
28. Истинската Илиада е фригийската
29. Именникът на князете- проучване на Стефан Чурешки
30. Ценни сведения за морските народи