„Чистилище” /Araf, Турция –Франция-Германия, 2012г./, реж. Йешим Устаоглу, в ролите: Йозджан Дениз, Неслихан Атагюл, Баръш Хаджъхан, Йългаз Кождатюрк, Нихал Ялджън
Йешим Устаоглу е крехка жена с твърд поглед. Кариерата й съвпада с възхода на новото турско кино, но дори сред плеядата изключителни кинематографисти, тя блести с дързостта си. „Кутията на Пандора” /2008г./ е заглавие, което може да послужи за метафора на творчеството й. Устаоглу инвентаризира проблемите на турското общество, изважда ги от кутията, в която са наблъскани в безпорядък, оглежда ги на светлината на прожекторите, шокира, вълнува, застъпва тези със страстта на публицист, каквато е била в миналото, и винаги намира вдън кутията спасителната Надежда, както повелява митът.
Устаоглу вече е посягала към политически табута, като отношенията между турци и кюрди / „Пътешествие към слънцето”, 1999/ или отчужденото съжителство на модерни и традиционалисти в родината й. Идеята за „Чистилище” възниква при снимките на „Кутията на Пандора”.
„Често обядвахме в крайпътно заведение, наблюдавах как шофьорите се сближаваха с персонала. Веднъж станах свидетел на произшествие. Помислих си: какво ли е да се влюбиш в тираджия? На такова безнадеждно място като спирка за камиони...”
„Чистилище” е щекотливата история на любовен триъгълник между двама девствени тийнейджъри и един тираджия. Далеч от истанбулските дизайнерски павилиони на тв сериалите, филмът ни гмурва в тъжния бачкаторски бит на провинциалистите, облечени в зле скроена конфекция, залепени за телевизора, надвесени над купчина картофи за белене.
Камерата на Устаоглу открива еротиката, дори препасана с работна престилка, а Неслихан Атагюл прави изумителна роля, на която малко актриси биха се решили. Филм-шок!
Поглед към София Филм Фест 2013: “Пиета”...
Поглед към София Филм Фест 2013: "В...