Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.12.2008 12:21 - Демократ с часовников механизъм
Автор: leroisalomon Категория: Политика   
Прочетен: 4840 Коментари: 8 Гласове:
0



 

Иво Христов

 

Демократ с часовников механизъм

 

Комунизмът бе принуден да констатира, че човекът е само оказионен алтруист, но егоист по природа. Демокрацията напоследък открива, че чедата й са демократи, но с часовников механизъм.

 

 

През 80-те пред столичното кино „Дружба” /днес „Одеон”/ се виеха опашки. Киното се зовеше „филмотечно” и въртеше гениална селекция от екранни шедьоври, чиито копия днес сигурно са погребани за неопределено време в националната филмотека. Публиката беше предимно млада. Кинокултурата беше префинено проявление на градската гъзария /днес „фешън”/ и закономерно привличаше младежите. С годините те постепенно мигрираха на отсрещния тротоар, в нозете на „Попа”, но не за да му се поклонят, а защото около паметника на Св. Партиарх Евтимий се продаваха разни треволяци за пушене. Изживяването от опияняващия дим измести удоволствието от екранните пътешествия и тротоарът пред киното опустя, а този пред „Попа” се пренасели. Преди дни там едва не пребиха екипа на БТВ, дръзнал да се интересува от алкохолните подвизи на младите.

В онези години в „Одеон” прожектираха „Портокал с часовников механизъм” на Стенли Кубрик, по романа на Антъни Бърджис. Лентата се въртеше в България, но бе изтеглена от кината във Великобритания по настояване на самия Кубрик, след като мнозина престъпници бяха споделили, че отделни епизоди ги вдъхновявали. „Портокал с часовников механизъм” е филм за младежкото насилие. Тогава то бе сведено до минимум. Днес властва на отсрещния тротоар, а всеки младеж в Студентски град може да ви разкаже своя преживелица. В „БНТ-такси” един се оплака, че го „поразкъртили”, друг, че го „ступали” пред дискотеката, трети, че прекосява квартала само в заключена кола.

Две убийства извадиха темата за насилието пред скобите на рутинните новини. Едно в София и едно в Атина. У нас студент бе пребит от група развилнели се връстници. В Атина юноша стана жертва на полицейски куршум при недоизяснени обстоятелства. Две събития-лакмуси за националния хал. Два симптома за болест на демокрацията.

Комунизмът игнорираше човешкия егоизъм, който за по-малко от век го ерозира и срина до основи. Демокрацията няма ясен отговор на насилието. И егоизмът, и насилието са част от човешката природа. Стихии, които трябва да се отчитат.

Гръцкият бунт след убийството на 15-годишния Алексис Григоропулос се вписва в поредицата размирици и вандалщини, които разтрисат демократичния свят от двадесет години насам. Поводите за тях варират, но всички се отличават с безпосочна ярост, вандализъм и грабежи. През ноември 2006–та смъртта на две малийски момчета, погнати от полицията, възпламени Париж. Това бе месецът на Великата Френска интифада. Опожарени коли, изпепелени библиотеки, разграбени магазини. През март 2008-ма сърбите взеха повод от косовската независимост, за да плячкосат магазините в центъра на Белград. Нарекоха протестите „акция Косово срещу маратонки”. Стана традиция всеки глобалистки форум /Г8/ или визита на президента Буш зад граница да приключват с размирици и вандализъм. В Гърция поводът е друг, социалната картина е мрачна, но проявленията са същите. Ето как дефинират своето разбиране за насилието младежите, превзели кметството в атинския район Св. Димитър:

Откакто Алекси бе убит, много неща се изговориха относно насилието и кражбите. За Властта, насилието се изразява само в силата да разстроиш реда.

Но за нас:

НАСИЛИЕ е да работим за никакви пари по 40 години и да се чудим дали изобщо ще се доберем до пенсия.

НАСИЛИЕ са откраднатите осигуровки, и измамите на фондовите борси.

НАСИЛИЕ е принудата да взимаме ипотечни кредити, които ни ограбват.

НАСИЛИЕ е правото на работодателите да уволяват когато си поискат.

НАСИЛИЕ е безработицата, несигурността, 700-те евро.

НАСИЛИЕ са работните "злополуки," защото шефовете пестят от разходи за сигурност.

НАСИЛИЕ е да взимаме лекарства и витамини, за да смогваме да работим безкрайни часове.

НАСИЛИЕ е имигрантите да живеят с несигурност и със страх, че могат да бъдат депортирани по всяко време.

НАСИЛИЕ е да бъдем едновременно служителки, домакини и майки.

НАСИЛИЕ е да те щипят за задника на работа и да те карат да се усмихваш. (благодарности на форумеца Zmeja за превода)

Все неща познати за всеки гражданин на развития свят.

У всеки от родените в демокрация индивиди тиктакат два часовникови механизма: този, навит от произвола и този, навит от свръхнормативната среда. Първата пружина събира нагнетеното негодувание от погазените права в общество, което ги провъзгласява за дължими.  Втората, нормативната пружина, е плод на вродения нагон на всяка власт /демократична или потисническа/ към законотворчество. Libido de lege ferenda. Смисълът на съществуването на всяка политическа класа и на целокупната бюрокрация. Този порок вкарва гражданина в нормативен лабиринт, който регулира от най-значимите до най-невинните му жестове. Затяга примката около врата му и задушава волята му. На гишето в данъчното? В търсене на паркинг място в синя зона? Пред охранителната камера на светофара? Часовниковият механизъм на гражданина тиктака. Насилието е последния спазъм на родения демократ, залутан в нормативния лабиринт. Ако анархията /безвластието и отсъствието на йерархия/ са в единия край на скалата, то в другия й край е свръхнормативното общество. То може да е тоталитарно, но би могло да е демократично, изпаднало в плен на юридизъм. Това отчасти е диагнозата на обединена Европа. Демокрацията, уви, е без алтернатива и размириците са обречени да се израждат в обикновен вандализъм и неколкодневно безчинстване. В консуматорско общество бунтът на гражданите завършва с кражба на маратонки и огромно възмущение. Поне докато не преосмислят етиката си.

Българите за разлика от гърците не съзнават протестния си потенциал. Изпитали са го за кратко в карнавалните години след 89-та, но това е нещо като демократическа психеделика, не и осмислен опит. Затова докато гърците парализираха страната, у нас няколкохилядно мирно шествие протестира срещу смъртта на студента Стоян Балтов. Ако гърчето Алексис умря от куршум на блюстител на реда, то Стоян стана жертва на държавата, блюстител на разгула, в Студентски град и другаде. Епидемичното насилие сред младите е компенсация на личните неудовлетворености. Изблик на ярост, лишена от политически компас. Но печалната манифестация в София все пак е окуражаваща. Часовниковият механизъм на атрофиралата българска демокрация е в ход.

    



Тагове:   механизъм,   демократ,


Гласувай:
0



1. анонимен - epistemic murk
19.12.2008 17:41
превода на текстана свети димитър мой, форумците са го взели от блога ми http://baidalai.blogspot.com/2008/12/vox-populi_6344.html

не съм съгласна с тезата за размирици=вандализъм.

цитирай
2. leroisalomon - Извинения за неточното авторство ...
22.12.2008 10:29
Извинения за неточното авторство на цитата ми. Не беше посочено от форумеца и останах с впечатлението, че е негов.
Не приравнявам размириците към вандализъм, но той е задължителна част от всички размирици в последните години, независимо от политическата окраска, която имат. В Гърция се наблюдават същите плячкосвания на витрини, заснети от охранителни камери и т.н.
А причините за насилническите изблици в демократично общество съм се опитал да изложа в текста.
Благодаря за реакцията и за превода!
цитирай
3. анонимен - X
23.12.2008 20:33
Хубава статия. Но ако смяташ че младежкото насилие бе сведено до минимум в годините на комунизма, имаш много поздрави от "Коньовица", където съм прекарал част от най- младите си години, или от "Синьото кафе", където избягвах да се задържам, защото вече бях преситен. Иначе съм съгласен с теб.
П.П. Хубаво е да се види че човек от нашия випуск ги списва толкоз хубави като твоите.
цитирай
4. анонимен - От вълненията през 1968 г. в Париж е ...
27.12.2008 22:44
От вълненията през 1968 г. в Париж е изтекло много вода, но не мислите ли, че имат нещо общо... Сърдите млади хора винаги имат такива прояви, но рядко прерастват в градивни неща
цитирай
5. leroisalomon - към анонимен 3
29.12.2008 10:23
Насилието е част от човешката природа и неизменно е съществувало, но то е като скачените съдове. Когато режимът е репресивен, насилието е организирано и спонтанните му прояви намаляват. Обратно, когато режимът е лаксистки, индивидуалното и груповото насилие нарастват. Да речем футболното хулиганство беше ограничен феномен у нас, а през последните години експлодира. "Студентски град" днес не е "Студентски град" от време оно...Люлин днес не е Люлин от соца. Разликата е в степента и мащаба. Младежкото насилие в соца рядко стигаше до убийство. Сега има поне по едно седмично. Рядкост бяха нападенията от наркомани изпаднали в абстиненция, днес те са рутина.И т.н.
цитирай
6. leroisalomon - към анонимен 4
29.12.2008 10:28
Съгласен с твърдението, че размириците рядко носят нещо градивно, особено в демокрация. Те обаче са симптом за лошото й функциониране.
Контекстът във Франция 68 и Гърция днес е различен, но има и сходства.
Младите са двигателят. И двете страни, макар и демократични, са дълго време управлявани от едни и същи върхушки - голистката във Франция и няколкото фамилии във Гърция, което с времето наслоява недоволство у гражданството. Гръцкият бунт има по-икономическа мотивация. Франция през 1968 се намира в края на "славното тридесетилетие" и просперира.
цитирай
7. анонимен - лично съобщение
29.12.2008 16:14
http://radobg.wordpress.com/ прегледай този линк и обърни внимание на снимката от Лапландия
цитирай
8. raylight - Тези марксисти - студенти
17.01.2009 20:08
задават ли си въпроса, каква е тяхната роля в ниската им заплата? Каква квалификация имат, как работят, каква е производителността им на труд? Знаят ли, че държавата, която най - малко изземва от работниците е САЩ, а най - голямото неравенство е в Русия? Те разбират ли, че пазарната икономика в голяма степен се движи от логика ?!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: leroisalomon
Категория: Политика
Прочетен: 1830709
Постинги: 166
Коментари: 570
Гласове: 1179
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031